Weerstand

Weerstand is geen opzettelijk vervelend gedrag, de ander wil graag gehoord worden. 

Bij “Ja, maar…” weet je al dat er weerstand is. 

Hoe krijg je boven water wat er aan de hand is?  

 👉  Maak gebruik van het ADSIC model. 

A: Moedig de ander aan om te vertellen wat haar of hem dwarszit. Dit doe je door een open houding aan te nemen en ontspannen te blijven. En LUISTER!

D: blijf doorvragen. Stel vragen op gevoelsniveau; bijvoorbeeld wat deed dat met je? Voelde je in jouw lichaam een reactie? Stel open vragen tot je het probleem dat de ander ziet helemaal begrijpt. Neem geen genoegen met korte antwoorden 

S: Vat dan samen wat je gehoord hebt en check of deze samenvatting juist is. Zo geef je jezelf en de ander de ruimte om even alles te laten bezinken.  

I: Informatie geven over probleem nu dat helder is. Wellicht dat er een misverstand is. Dan zit de oplossing in extra uitleg. Ziet de ander vooral nadelen? Benoem dan een extra voordeel. Heeft de ander een terechte klacht? Probeer deze dan op te lossen.

C: Check altijd of extra informatie en oplossing oké is. Ja maar, is een antwoord dat nog niet Ik ben ervan overtuigd dat deze manier van omgaan met weerstand je verder brengt!


Succes met toepassen! 

Deel deze blog op social media:

Let’s connect!

Heb je een vraag of wil je
gewoon even kennismaken?

Vul het formulier hiernaast in. Ik neem zsm contact
met je op. Of neem contact op via: